Benodigde gegevens

Je kunt aan de slag met het instellen van de e-mail zodra je een e-mailadres hebt ontvangen bij Kroon Webdesign.
Voor het instellen heb je de volgende gegevens nodig:

  1. E-mailadres
  2. E-mailgebruikersnaam
  3. E-mailwachtwoord
  4. Server voor inkomende e-mail
  5. IMAP of POP3
  6. Server voor uitgaande e-mail (SMTP)
  7. Poort

Na aanvraag van een nieuw e-mailaccount ontvangt u deze gegevens per e-mail.

E-mail instellen stap voor stap

Welke situatie geldt voor jou?

  • Situatie A: ik heb Apple Mail al eerder gebruikt
  • Situatie B: ik ga voor het eerst aan de slag met Apple Mail

Situatie A: ik heb Apple Mail al eerder gebruikt

  1. Open Apple Mail, klik in de menubalk linksboven op ‘Mail’ en vervolgens op ‘Voorkeuren’.E-mail Apple instellen screenshot 1
  2. Klik in het volgende venster op ‘Accounts’. Klik in de linkerkolom op ‘+’ om een nieuw account toe te voegen.E-mail Apple instellen screenshot 2
  3. Ga nu naar stap 2 van situatie B.

Situatie B: ik ga voor het eerst aan de slag met Apple Mail

    1. Start Apple Mail (als je dit nog niet hebt gedaan). Klik in het venster ‘Kies een e-mailaccount om toe te voegen’ en klik op ‘Voeg andere Mail-account toe’.E-mail Apple instellen screenshot 3
    2. Vul je naam, e-mailadres en je zelfgekozen wachtwoord in en klik op ‘Maak aan’. Er verschijnt een melding dat het account handmatig geconfigureerd moet worden, klik nogmaals op ‘Maak aan’.E-mail Apple instellen screenshot 4
    3. Vul in het nieuwe venster de instellingen van de inkomende e-mail in:
        1. ‘Type account’: Wij adviseren IMAP.
        2. ‘E-mailserver’: mail.uwdomeinnaam.nl
        3. ‘Gebruikersnaam’: Je e-mailgebruikersnaam, bijvoorbeeld info@uwdomeinnaam.nl
        4. ‘Wachtwoord’: je e-mailwachtwoord.

      E-mail Apple instellen screenshot 5Klik op ‘Volgende’.

    4. In het volgende venster vul je de gegevens van de uitgaande e-mail in. Er zijn twee situaties mogelijk:A: Je gebruikt de uitgaande server van je internetprovider: Vul de uitgaande SMTP-server van je internetprovider in (bijvoorbeeld smtp.ziggo.nl, mail.kpnmail.nl of smtp.upcmail.nl).
      Klik hier voor de volledige lijst van SMTP-serversE-mail Apple instellen screenshot 6B: Je gebruikt de Uitgaande e-mailserver van Kroon Webdesign.

        1. ‘E-mailserver’: je uitgaande e-mailserver.  (mail.uwdomeinnaam.nl)
        2. ‘Gebruikersnaam’: je e-mailgebruikersnaam.
        3. ‘Wachtwoord’: je e-mailwachtwoord.

      E-mail Apple instellen screenshot 7Klik op ‘Maak aan’. Het venster voor het configureren verdwijnt en je e-mailadres is toegevoegd.

    5. Klik in de menubalk linksboven op ‘Mail’ en vervolgens op ‘Voorkeuren’. Klik op de knop ‘Accounts’.E-mail Apple instellen screenshot 1
    6. Klik op het tabblad ‘Geavanceerd’. Controleer of bij IMAP poort 143 is ingesteld, en bij POP poort 110. Vink ‘Gebruik SSL’ uit en controleer of de identiteitscontrole op ‘Wachtwoord’ staat.E-mail Apple instellen screenshot 8
    7. Gebruik je de uitgaande SMTP-server van Kroon Webdesign? Volg dan de extra stappen hieronder. Als je geen uitgaande SMTP-server van Kroon Webdesign gebruikt, sluit het ‘Accounts’-venster door op het rode kruisje linksboven te klikken en klik op ‘Bewaar’ om de wijzigingen op te slaan.

Je e-mailadres is nu ingesteld.

Uitgaande e-mailserver Kroon Webdesign instellen

De volgende stappen gelden alleen als je de Uitgaande e-mailserver van Kroon Webdesign gebruikt.

        1. Ga naar het tabblad ‘Accountinformatie’. Klik bij het veld ‘Server uitgaande e-mail (SMTP)’ op de uitgaande server en klik op ‘Wijzig SMTP-serverlijst’.E-mail Apple instellen screenshot 9
        2. Klik in het nieuwe venster op het tabblad ‘Geavanceerd’. Klik op ‘Gebruik aangepaste poort’ en vul je poortnummer in. Vink ‘Gebruik SSL’ aan. Verander ‘Identiteitscontrole’ naar type ‘Wachtwoord’.E-mail Apple instellen screenshot 10Sluit het venster door op ‘OK’ te klikken.
        3. Klik op het rode kruisje linksboven om het venster te sluiten. Klik op ‘Bewaar’ om de wijzigingen op te slaan.

Je e-mailadres is nu ingesteld.

Problemen bij het instellen van Apple Mail

    1. Ik krijg een melding dat mijn e-mailbox is geblokkeerd (locked). Als je POP gebruikt, dan kan er een conflict ontstaan met een ander e-mailprogramma. Zorg ervoor dat je niet met twee programma’s je e-mail ophaalt.
    2. Ik krijg geen toegang met de opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord. Controleer je gebruikersnaam en wachtwoord. Zie ‘Benodigde gegevens’.
    3. Ik zie de mappen ‘Sent’, ‘Spam’ en ‘Trash’ niet verschijnen bij de postbussen. Log in de Kroon Webdesign-webmail met je e-mailgebruikersnaam om de IMAP-mappen te activeren. Herstart Apple Mail, je ziet nu de mappen verschijnen.
    4. Bij POP-gebruikers: wat gebeurt er met e-mail die op de server staat nadat deze is opgehaald? Bepaal zelf wat er gebeurt met je e-mail als je deze ophaalt met Apple Mail:
      1. Klik op ‘Voorkeuren’.
      2. Klik op het e-mailadres.
      3. Ga naar het tabblad ‘Geavanceerd’.
      4. Onder de kop ‘Serverinstellingen’ stel je jouw voorkeur in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *